Вы здесь

Главная

ГРА – ЧАРІВНА СКРИНЬКА ДИТИНСТВА
поради батькам

       З самого дитинства дитина осягає світ за допомогою гри. Адже граючи, малюк багато рухається, маніпулює з предметами і вчиться ними володіти. У грі розвивається моторика дитини, а відповідно і збільшується активність головного мозку. Граючись, дитина отримує багато позитивних емоцій і задоволення.  У процесі гри в дитини розвивається мова, мислення, уяву, уважність, кмітливість і пам’ять.

Багато дітей у грі з легкістю вивчають алфавіт, рахунок, кольори і геометричні фігури. Спостерігаючи, як грає ваша дитина, ви можете проаналізувати і свою поведінку, адже дитина наслідує дорослим і в грі веде себе «як мама» або «як тато». У малюка виробляються певні норми поведінки.

Отже, як можна допомогти дитині грати самостійно?

      Звичайно, якщо ваш карапуз ще не відзначив свій перший день народження, то очікувати від нього самостійної гри не варто. Швидше за все, малюк буде спокійно і впевнено себе почувати тільки поруч з вами, а ще краще у вас на руках. Тому поки вам потрібно максимально дарувати тепло і любов своєму чаду.

     У віці від року до півтора малюки ще не вміють грати з іграшками, наприклад, складати кубики або катати машинку. У цьому віці вони активно пізнають предмети і їх властивості. І часто можна почути від мам, що маля зовсім не цікавиться іграшками, його цікавить усе, що у мами в руках – ополоники, кришки, каструлі. Ну і чудово! Ви можете спокійно приготувати обід, посадивши малюка неподалік на килимок і давши йому кілька предметів з кухонного начиння. Ми з сином організовували,  барабанну студію, я давала йому кілька каструль і ложки. Ох, і тарабанив ж він.

     Також однією з улюблених іграшок у нас виявилася – невелика пластикова пляшка, в яку я насипала різнокольорових намистин. Рівень шуму від неї меншу, ніж від каструль, але все-таки високий. Також можна набрати половину пляшки води і накидати туди різної форми фольги. Малюкові буде цікаво маніпулювати такою незвичайною іграшкою.

     Приготуйте для малюка «чарівну Скриньку» або коробочку, мішечок. У нього складіть всякі різні предмети – кришки, маленькі м’ячики, фольгу, коробочки … І коли вам знадобиться зайняти малюка видайте йому чарівну коробочку, маляті буде дуже цікаво діставати і вивчати свої «коштовності». Звичайно, велика ймовірність потім збирати всі ці коштовності по всій кімнаті, але це ціна за ваші вільні хвилинки. З дитинства дозволяйте дитині брати участь у домашніх справах – прибирання, прання, приготування їжі. Тоді вам не доведеться привчати вже виріс дитини до виконання домашніх обов’язків. А для малюка «допомагати» вам, одне задоволення! Коли я мою підлоги з сином, то кількість часу, витрачений на прибирання зростає в троє, ну і позитиву додається стільки ж.

     Іноді подарувати вам півгодини вільного часу може випадково відкрита дверцята шафи. Працює безвідмовно практично для кожної дитини.

    Діти із задоволення грають з новими іграшками або з призабуте старе. Тому намагайтеся періодично робити ревізію в іграшках і постійно міняти іграшки – одні ховаємо, другі видаємо.

     Не хвилюйтеся, ваш малюк обов’язково навчиться грати самостійно. Але йому завжди буде приємно, якщо ви теж будете брати участь в їхніх іграх. Спільні ігри зміцнюють взаєморозуміння дитина-батько. Вони корисні в комунікативному, емоційному   аспекті.

     Для багатьох порятунком є мультики або дитячі пісеньки, віршики. Головне фільтруйте, що дивиться дитина і скільки часу він проводить біля телеекрану!

     Не залишайте дитину подовгу одного, періодично задавайте питання про його гру, давайте поради, щоб гра стала ще більш цікавою та захоплюючою. Обов’язково хваліть малюка!

      Запасіться терпінням. Кожна дитина індивідуальна – характер, свої смаки і особливості. Як навчити дитину грати самостійно – пробуйте, експериментуйте, застосовуйте фантазію, враховуйте побажання та інтереси дитини.

      Можливо, не відразу у вас вийде розвинути бажання до самостійної діяльності в дитини. Але, якщо ви будете терплячі, спокійні й наполегливі у своєму бажанні навчити дитину грати самостійно, у вас неодмінно все вийде!

     Дошкільне дитинство - короткий, але важливий період становлення особистості. У ці роки дитина набуває початкові знання про навколишнє життя, у нього формується певне ставлення до людей, до праці, виробляються навички і звички, складається характер.

     У віці 3-4 років дитини починає цікавити не просто якесь або явище саме по собі, а причини і наслідки його виникнення. Тому головним питанням для дитини цього віку стає питання «чому?», Тобто прояв і усвідомлення ним власне незнання. І дуже важливо те, що в процесі взаємодії дорослого і дитини побачене і почуте пройшло через його душу, формуючи світ його емоцій.

Глибокий і складний процес перетворень та засвоєння життєвих вражень відбувається в іграх. Творче початок виявляється у виборі теми гри, малюнка, і в тому, що діти з більшою щирістю передають своє ставлення до зображуваного, свої думки і почуття. Ігри, запропоновані в цій статті, збудовані в формі уроків-ігор, в ході яких використовуються моделюючі ігри на розвиток фантазії, уяви і абстрактного мислення.
     Діти можуть виконувати різні варіанти творчих завдань - складати казку, придумати свого героя , намалювати ілюстрацію і т. д. Ці ігри замислювалися як раз для того, щоб діти відчули, як цікаво шукати власні слова, складати і видавати нові книги. Головне достоїнство цих занять в тому, що навчання перетворюється на захоплюючу гру. Дитину зовсім не обов'язково саджати за стіл. Грайте з дитиною де завгодно - на дачі, на кухні, в лісі, на підлозі в кімнаті і навіть в машині. І не забувайте, що концентрація уваги в ранньому віці не перевищує 15-20 хвилин.

Гра-фантазія. Улюблену іграшку дитини введіть у будь-яку казку. Наприклад: У казці «Ріпка» у діда з'явиться сопілочка або гармошка. Ріпка від веселої музики пуститься в танок з героями казки - бабою, онукою, кішкою, собачкою і мишкою. Складіть з дитиною казку на новий лад. Це розвиває фантазію, уяву, гумор.

Гра-вікторина «Вгадай, хто тут зайвий». У добре відому дитині казку вводиться герой з іншої казки. Дитина шукає, хто зайвий у цій казці. І називає, що за казки були запропоновані в грі.

Гра «Добре - погано». Прочитайте казку, розповідь дитині. Задайте за текстом питання: Наприклад: «Добре, що звірі зустрілися в рукавичці?» Допомагайте дитині, направляйте його думки і почуття.

Гра в жести. Запропонуйте дитині розповісти вірш за допомогою жестів, міміки, пластики. Спробуйте відгадати, якого героя «озвучував» дитина жестами. А потім помінятися ролями. Нехай дитина здогадається, що ж це за персонаж.

Гра «Подорож у країну казок». На папері намалюйте чарівну країну. Пофантазуйте з дитиною. Хто живе в цій країні, що відбувається там? Прочитайте нову казку, обговоріть її з дитиною.

Гра «Сам автор і художник». Запропонуйте дитині «видати» свою книгу. У творчому процесі бере участь вся сім'я. Для дитини це дуже важливо. Папа зшиє чисті листочки і пронумерує їх. Малюк придумає історію, казку і сам намалює ілюстрації. Мама напише текст. Такої книжки немає ні в кого! Принесіть її у дитячий сад, покажіть дітям та залиште для виставки творчих робіт.

Гра «Знайди скарб». Діти завжди з задоволенням щось ховають, шукають. Пограйте з малюком, використовуючи книги. Якщо ваша дитина вчить літери, то напишіть на кожну букву назву книги. Ваш малюк виходить з кімнати, ви ховаєте книгу. Покличте дитини і скажіть, що в цій кімнаті зберігаються книжкові скарби, одне з них починається на букву «Т». Дитина шукає і знаходить книжку, наприклад  «Телефон» і т. д.

Гра в рими «Продовж рядок». Читайте добре знайому казку у віршах . Останній рядок каже дитина. Запропонуйте дитині за автора придумати риму. Наприклад: «Хай живе мило запашне/І рушник іскристе (пазуристою, променисте, шерстистого і т. д.) Дуже весела гра! Діти грають з гумором, з фантазією.

Гра-вікторина «Плутанина». Прочитайте уривок з казки. Головного героя замініть іншим казковим героєм. Діти повинні поправити дорослого і назвати, з якої казки "заблукав герой».

Гра в символи. Намалюйте дитині коло і запропонуйте домалювати характерні деталі якого-небудь героя: нехай дитина символами намалює казку «Ріпка» або «Колобок». Діти дуже люблять цю гру. Вона допомагає дитині виділяти основні ознаки персонажів.

Гра «Придумай казку». Необхідною матеріалом можуть бути повітряні кулі, різної форми сучки, коріння рослин і т. д. Дитина сама вибирає казкового героя і потім розповідає, що це за герой, з якою він прилетів планети, добрий він чи злий, де живе і що з ним відбувається і т. д.

Гра уяви. Розглядаючи малюнки до казок, малюк уявляє, що він опинився на місці подій, і розповідає, що почув, відчув, щоб він зробив на місці героя казки. Або малюкові пропонується подорож у минуле чи майбутнє героїв. Вигадані казки дітей відрізняються почуттям гумору і різноманітними діалогами.

Театралізовані ігри. Важливим моментом у таких іграх є процес репетиції, підготовки костюмів до ляльковому спектаклю. Для того щоб цей процес йшов веселіше, всі деталі костюмів, декорації складаємо «Чарівна скринька», який зачарувала зла чарівниця. Батьки і дитина стають добрими чарівниками. Вони малюють, майструють костюми героїв, а потім розігрують сценки з ляльками. Коли ви проведете з дітьми гру, проаналізуйте результати і не забудьте похвалити малюка. Удачі вам і вашим дітям в залученні до книги.